flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Верховна Рада ввела адміністративну та кримінальну відповідальність за порушення правил карантину при коронавірусі

07 квітня 2020, 08:39

За порушення правил карантину, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм штраф може становити  від 17 тис. до 32 тис. гривень.

Кодекс України про адміністративні правопорушення доповнено ст. 44-3 «Порушення правил щодо карантину людей», згідно якої порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб», іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними захворюваннями, тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на посадових осіб - у розмірі від двох до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Тобто, адміністративна відповідальність встановлена  за самовільне залишення місця обсервації (карантину) особою, яка може бути інфікована коронавірусною хворобою COVID-19.

Стаття 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення «Порушення законодавства про закупівлі»: «Здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг без застосування визначених законодавством процедур закупівель; оцінка пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій), тендерних пропозицій не за критеріями та методикою оцінки для визначення найкращої пропозиції конкурсних торгів (кваліфікаційної пропозиції), тендерної пропозиції, що міститься в документації конкурсних торгів (кваліфікаційній документації), тендерній документації; укладення з учасником, який став переможцем торгів, договору про закупівлю за цінами і обсягами, що не відповідають вимогам документації конкурсних торгів (кваліфікаційної документації), тендерної документації; неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі відповідно до вимог законодавства; неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі, що здійснюються відповідно до положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)"; ненадання інформації, документів та матеріалів у випадках, передбачених законом, тягнуть за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб від семисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян».

Крім того, підвищена кримінальна відповідальність  за порушення санітарних правил і норм щодо запобігання інфекційним захворюванням. Статтею 325 Кримінального кодексу України  закріплено відповідальність за порушення санітарних правил і норм щодо запобігання інфекційним хворобам та масовим отруєнням»: «1. Порушення правил та норм, встановлених з метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним хворобам, а також масовим неінфекційним захворюванням (отруєнням) і боротьби з ними, якщо такі дії спричинили або завідомо могли спричинити поширення цих захворювань,  - карається штрафом від тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк. 2. Ті самі діяння, якщо вони спричинили загибель людей чи інші тяжкі наслідки, - караються позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років".

Також у зв’язку із загрозою розповсюдження короновірусу,  за певних обставин можливе вчинення інших правопорушень у період карантину:

        1.Незаконне розголошення персональних даних. Мали місце опублікування персональних даних (ПІБ, місця проживання, дані родичів) осіб, у яких була підозра на захворювання. Стаття 182 КК України  передбачає кримінальну відповідальність за незаконне збирання, зберігання, використання, знищення, поширення конфіденційної інформації про особу.

Грубе порушення громадського порядку під час здійснення евакуації громадян та забезпечення їм умов обсервації. За такі дії передбачена кримінальна відповідальність статтею 296 Кримінального кодексу України.
Дії, пов’язанні з нанесенням тілесних ушкоджень іншим особам (починаючи з легких тілесних – синців та саден) є кримінально караними діяннями, за які передбачена кримінальна відповідальність статтями 121-125, 128  КК України.
Дії пов’язанні з завданням шкоди майну ( кримінальна та цивільно-правова відповідальність).
Інтернет на соціальні мережі в умовах карантину стали для українців одним з основних джерел отримання інформації про коронавірус.

В умовах стресу та паніки ми не завжди усвідомлюємо, що можемо читати та поширювати фейкові публікації про цю хворобу. Фейк (від англ. "fake" - підробка фальшивка, брехня, неправда) - це фальсифікація, тобто підробка, яку видають за справжню річ, переслідуючи певну конкретну мету.

Розповсюдження фейків про коронавірус можна визначити, як подачу фактів про COVID-19 у спотвореному вигляді або поширення свідомо неправдивої інформації. Метою таких фейків може бути не лише дезінформація, залякування людей, сіяння паніки, а й навіть дестабілізація ситуації в Україні, посягання на її суверенітет та територіальну цілісність.

Статтею 173-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення за поширення неправдивих чуток, що можуть викликати паніку серед населення або порушення громадського порядку, передбачена адміністративна відповідальність у вигляді штрафу від десяти до п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням двадцяти процентів заробітку.

Отримати протокол про адмінправопорушення можна не лише за створення фейкової новини та подальшого її розповсюдження, а за поширення неправдивої інформації через незнання реальної ситуації.