Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Щодо особливостей розгляду запитів на доступ до публічної інформації в умовах воєнного стану
Пунктом 3 Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» передбачено можливість обмеження реалізації окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина, в тому числі й прав, передбачених статтею 34 Конституції України.
Обмеження доступу до інформації може бути застосоване лише відповідно до положень частини 3 статті 34 Конституції України, статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації», зокрема виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.
Частиною шостою статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» встановлено, що відстрочка в задоволенні запиту на інформацію допускається в разі, якщо запитувана інформація не може бути надана для ознайомлення в передбачені цим Законом строки у разі настання обставин непереборної сили.
Обставини непереборної сили – надзвичайні та невідворотні обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань, зокрема загроза війни, збройний конфлікт, ворожі атаки, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна тощо.
З огляду на зазначене звертаємо увагу на те, що у разі наявності обставин непереборної сили, які неминуче можуть загрожувати життю чи здоров’ю працівників суду, вимушеним призупиненням роботи суду, наприклад під час оголошення повітряної тривоги, розгляд запитів на інформацію Київським апеляційним судом призупиняється та відстрочується на період існування таких обставин.
Крім того, оскільки через військову агресію російської держави проти України розповсюдження публічної інформації щодо діяльності органів державної влади, їхніх працівників, у тому числі щодо судів, може становити загрозу їхньому життю та здоров’ю, бути загрозою національній безпеці, доступ до такої інформації може бути обмеженим.
Пунктом 2 рішення Ради суддів України від 03.02.2023 № 8 визначено, що при опрацюванні запитів на публічну інформацію слід оцінювати наступні критерії:
мета запитувача. Необхідно встановити, чи справді отримання інформації є необхідним для реалізації запитувачем інформації його функції зі сприяння публічній дискусії з суспільно важливих питань і чи справді ненадання інформації створить суттєву перешкоду свободі вираження поглядів;
характер запитуваної інформації. Інформація, дані або документи, щодо яких вимагається доступ, повинні відповідати вимогам «трискладового тесту», тобто збиратися в цілях задоволення саме суспільного інтересу;
особлива роль запитувача інформації в отриманні та поширенні її серед громадськості, спосіб поширення інформації та коло осіб, яким планується інформацію поширити. Розраховувати на захист свого права на доступ можуть насамперед журналісти, науковці, громадські активісти, зокрема блогери та популярні користувачі соціальних мереж, громадські організації, діяльність яких пов’язана з питаннями, що становлять суспільний інтерес, а також автори творів з означених питань;
готовність і доступність запитуваної інформації. Надання інформації не повинно накладати на державні органи надмірного тягаря зі збирання й обробки даних.
Разом із тим звертаємо увагу, що пунктом 4 рішення Ради суддів України від 03.02.2023 № 8 запитувачам інформації у своїх запитах на публічну інформацію рекомендовано зазначати відомості про мету запитувача, характер запитуваної інформації, особливу роль запитувача інформації в отриманні та поширенні її серед громадськості, відомості про коло осіб, яким планується поширити інформацію, та спосіб такого поширення задля запобігання з одного боку – випадкам необґрунтованої відмови у наданні інформації, а з іншого боку – задля того, щоб поширення інформації не завдало шкоди національній безпеці, територіальній цілісності або громадському порядку, охороні здоров’я населення, репутації або правам інших людей, не призвело до розголошення інформації, одержаної конфіденційно, або не завдавало шкоду підтриманню авторитету і неупередженості правосуддя.
Щодо особливостей розгляду звернень громадян в умовах воєнного стану
Просимо звернути увагу, що у разі наявності надзвичайних обставин, які неминуче можуть загрожувати життю чи здоров’ю працівників суду, вимушеним призупиненням роботи суду під час оголошення повітряної тривоги, аварійними відключеннями електроенергії можливі тимчасові затримки розгляду звернень громадян.